muokattu: 8.9.2020

Nuuskaamisen lopettajalle

Luovu nuuskasta – se on hyvä päätös!

Varusmiesten vinkit lopettamiseen

  • Lopettamiseen tarvitaan oma päätös lopettaa, asennetta ja itsekuria. Kukaan ei voi lopettaa toisen puolesta.
  • Keksi nuuskaamisen tilalle muuta ajattelemista tai tekemistä, esim. liikuntaa.
  • Voit myös kokeilla juoda vettä tai kahvia, tai käyttää tavallista purkkaa tai pastilleja silloin kun muuten heittäisit nuuskan huuleen.
  • Koko homma ei kaadu siihen, jos lopettamisen jälkeen erehtyy kokeilemaan pari kertaa.
  • Lopettamisen jälkeen pahin tuska on ohi muutamassa viikossa.
    Samoin halu palata nuuskaamiseen on tuolloin vahvimmillaan. Alkoholinkäyttö saattaa lisätä tätä halua.
  • Kavereiden tuki voi myös auttaa, voit pyytää kavereita tsemppaamaan tai ehdottaa lopettamista yhdessä kavereiden kanssa.
  • Jos olet kilpailuhenkinen, kokeile kilpailua tai vedonlyöntiä kaveriporukalla lopettamisen tukena.

 

 

Valmistaudu huolella lopettamiseen

Nuuskapäiväkirja on väline, jonka avulla pääset tutustumaan omiin nuuskaamistapoihisi.

Aloita päiväkirjan täyttäminen. Mieti milloin käytät nuuskaa, oliko nuuska silloin välttämätön vai oliko se vain tapa.
Mieti, olisitko voinut jättää jopa nuuskaamatta.

On tärkeä myös pohtia, mikä sinua motivoi lopettamaan.

Voit tulla mukaan pohtimaan nuuskaamisen lopettamista muiden varusmiesten kanssa, vaikket olisi vielä päätöstä tehnytkään! Ryhmä-chat varusmiehille järjestetään tiistaisin klo 19.

Päätä, milloin lopetat

Selkeä päätös lopettamisen ajankohdasta auttaa onnistumisessa.

Ennen varsinaista lopettamista voit kokeilla vähentää nuuskaamista. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että niin kauan kun elimistö saa nikotiinia, riippuvuus jatkuu. Nuuskan korvaaminen muilla tupakka- tai nikotiinituotteilla ei ole järkevä vaihtoehto, sillä terveyshaitat eivät poistu ja riippuvuus jatkuu. Todennäköisesti sinun on helpompi lopettaa nyt kuin sitten joskus myöhemmin, kun nuuskavuosia on kertynyt ja tapa nuuskata on piintynyt sekä aivoihin että lihasmuistiin.

Selvitä, kuinka riippuvainen olet nikotiinista

Nuuskaaja, tee nikotiiniriippuvuustesti

Tupakoija, tee nikotiiniriippuvuustesti

Nuuskaamisen lopettaminen voi aiheuttaa vieroitusoireita. Jos koet vieroitusoireet häiritseviksi, keskustele terveydenhuollon ammattilaisen kanssa nikotiinikorvaustuotteiden käytöstä ja erilaisista vaihtoehdoista. Käypä hoito -suosituksen mukaan nikotiinikorvaushoito sopii tupakoinnin lopettamisen lisäksi myös nuuskasta eroon pyrkiville.

Vieroitusoireiden voimakkuus ja kesto ovat hyvin yksilöllisiä. Toiset eivät koe niitä juuri lainkaan. Oireet voivat alkaa 2-12 tunnin kuluessa viimeisestä nuuska-annoksesta ja ovat huipussaan 1-3 päivän kuluttua. Ne voivat kestää keskimäärin 3-4 viikkoa. Voit olla kuitenkin varma, että ne helpottavat.

Vieroitusoireita voivat olla esimerkiksi

  • ärtyneisyys
  • levottomuus
  • päänsärky
  • keskittymisvaikeudet
  • univaikeudet

Irti nuuskasta -hankkeen aikana tehtyjen kyselyiden mukaan varusmiesten nikotiiniriippuvuuden taso on yleensä ottaen melko vähäistä ja yllättävän moni nuuskaamisen lopettaneista on onnistunut lopettamisessa ensimmäisellä yrittämällä.

Lue lisää nikotiinikorvaustuotteiden käytöstä.

Mitä nuuskaaminen sinulle merkitsee?

Ehkä huomasit päiväkirjaa täyttäessäsi, että nuuskaaminen voi liittyä tiettyihin tilanteisiin, paikkoihin tai tunteisiin. Se voi olla myös tapa kuluttaa aikaa tai keino paeta ikäviä asioita.

Mieti, mitä hyviä ja huonoja puolia nuuskaamisella ja sen lopettamisella on sinulle. Käytä apunasi hyöty-haittaerittelyä.

Miten selviytyä riskitilanteista?

Kun lopetat nuuskaamisen, eteesi saattaa tulla tilanteita, joissa mielesi tekee nuuskaa. Näitä riskitilanteita ja keinoja selviytyä niistä on hyvä pohtia etukäteen. Käytä apunasi riskitilanteiden kartoituslomaketta.

Jos retkahdat, lopeta nuuskaaminen heti uudestaan. Muista päätöksesi, lopettaminen on edelleen mahdollista.

Kun olet lopettanut nuuskaamisen, voit huomata että

  • rahaa säästyy muuhunkin
  • nikotiini ei ole enää johtajasi, vaan sinä määräät tahdin
  • et sairastele yhtä helposti
  • nukut ja palaudut paremmin
  • keskittymiskykysi on parempi, olet särmempi
  • rypytys suun limakalvoilla alkaa siliämään
  • hengityksesi raikastuu
  • kuntosi kohenee

Jokaisella on mahdollisuus onnistua nuuskaamisen lopettamisessa, kaikki lähtee omasta halusta. Tsemppiä


 

Alle on koottu hyödyllisiä linkkejä lopettamisen tueksi:

Filhan nikotiinikorvaustuotteiden käyttöohje

Fressiksen nuuskakanavalta löydät tietoa nuuskasta ja vinkkejä lopettamiseen

Stumpin tupakoinnin lopettajan polkua voit hyödyntää myös nuuskaamisen lopettamiseen

Päihdelinkin nuuska -tietoiskusta löydät tietoa nuuskasta

Oma olon tupakoinnin lopettamisen valmennusohjelmaa voit käyttää myös nuuskaamisen lopettamisen tukena