muokattu: 11.6.2021

Teemakuukaudet

VIMMA-hankkeen teemakuukaudet

VIMMA-hanke käy laajasti vuoropuhelua kuljettajien kanssa vireyteen liittyvistä teemoista. Teemakuukausina keskitytään tarkemmin tiettyyn vireyteen liittyvään aiheeseen.

Tutustu teemakuukausien sisältöihin ja katso, minkälaista sisältöä jaamme kuljettajien VIMMA-ryhmässä Facebookissa.

Väsymyksen teemakuukausi

Haukotuttaako ratin takana? Onko olo nuutunut? 

Väsyneenä ratin takana sinnittelevän kuljettajan tekee mieli puuhata kaikenlaista, esimerkiksi käännellä päätä, venytellä tai hieroa niskaa. Liikenteen seuraaminen heikkenee ja reagointi hidastuu. Liikennemerkit ja pysäkit saattavat jäädä huomaamatta.

Rattiin ei tulisi lähteä, jos takana on yli 16 tuntia valveillaoloaikaa.

“Väsynyt kuljettaja on aina riski.” Katso videolta unihoitaja Anne Huutoniemen vinkit ammattikuljettajille hyvän vireyden ylläpitoon.

Unen teemakuukausi

Palautumisesta suurin osa tapahtuu unen aikana. Uni putsaa aivojen kovalevyä ja auttaa kroppaa palautumaan arjen kuormituksista.

Epäsäännöllistä työtä tekevä joutuu kiinnittämään riittävään uneen ja palautumiseen huomiota enemmän kuin muut. Pelkkä torkuttelu ei riitä, eikä kahvi pidä konetta loputtomiin käynnissä. Esimerkiksi yövuoron jälkeen on asennoiduttava nukkumaan kuin nukkuisi yöunet – riittävästi ja kunnolla.

Videolla unilääkäri Henri Tuomilehto kannustaa epäsäännöllistä työtä tekeviä ammattikuljettajia huolehtimaan riittävästä unesta ja palautumisesta.

Ravitsemuksen teemakuukausi

Päivittäiset ruoka- ja juomavalintamme joko lisäävät tai heikentävät vireyttämme.

Tiedätkö sinä, miten kannattaa syödä, jotta ruokavalinnat lisäävät vireyttä ja jaksamista? Ateriarytmi on sanana tuttu, mutta käytännössä monella on siinä aika paljon tsekattavaa.

Hyvinvointivalmentaja Vertti Harjuniemi kertoo muutaman sanan vireyttä ylläpitävästä ateriarytmityksestä.

Liikkumisen teemakuukausi

Liikkumisen teemakuukautena korostamme liikkumisen positiivisia vaikutuksia uneen ja palautumiseen.

Tiesitkö, että vuorotyötä tekevä hyötyy erityisen paljon ulkoliikunnasta? Ulkoilu päiväsaikaan auringonvalossa säännöllistää vuorokausirytmiä. Lisäksi luonnossa liikkuminen on hyvä lääke työstä palautumiseen ja stressin lievittämiseen.