muokattu: 19.10.2020

Keuhkohuoli-tukilinjalta keskusteluapua korona- ja keuhkohuoliin

Puheluissa lähdetään aina soittajan huolista ja pyritään löytämään niihin ratkaisuja. Tähän mennessä palveluun soittaneista moni on pitänyt tärkeänä, että puhelu on ollut kiireetön ja on voinut rauhassa keskustella sekä esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä.

Soittamista harkitaan usein pitkään

Pohdiskelin itsekseni soittamista Keuhkohuoli-tukilinjaan useita päiviä, mutta olin todella yllättynyt, kuinka puhuminen koronapeloista auttoi minua jaksamaan.– nimetön soittaja

Monet soittajat ovat kertomansa mukaan miettineet pitkään, uskaltaako numeroon soittaa ja kertoa omasta arkiselta tuntuvasta huolestaan. Omien asioiden vähättely on ollut yllättävän yleistä. Ajatusten kanssa on sinnitelty jo jonkin aikaa yksin, ennen kuin puhelimeen tartutaan. Puhelun lopussa moni on huojentuneena kiitellyt keskustelusta, ja puhelu on päättynyt jopa iloisissa tunnelmissa.

Mistä asioista ihmiset ovat ottaneet yhteyttä?

Soittajien huolet ovat koskeneet hengitysoireita, koronan vaarallisuutta ja koronalta suojautumista. Keskusteluissa on käyty läpi, mitä uskaltaa tehdä, miten suojautua ja miten jaksaa, jos koronavirus on keskuudessamme vielä pitkään. Yhteyttä ovat ottaneet myös läheisensä jaksamisesta huolissaan olevia ja pariskuntia, jotka ovat kuuluneet riskiryhmään. Lisäksi numeron ovat löytäneet myös terveydenhuollon ammattilaiset, jotka ovat jakaneet huoltaan suojavarusteiden riittävyydestä ja suojautumisesta.

Monissa puheluissa on tullut esiin, että keuhkosairautta sairastavat tarvitsisivat henkilökohtaisempaa ohjausta ja tukea keuhkosairauden omahoitoon ja seurantaan liittyvissä asioissa. Vastaanottotilanteessa ei ehkä ole ollut aikaa potilaan kysymyksille tai kysymykset ovat nousseet vasta kotona.

Oma joukkonsa on ollut koronainfektioon sairastuneet. Keskustelua vaikeuttaa se, että asiantuntijatkaan eivät tiedä tarpeeksi viruksen pitkäaikaisvaikutuksista. Tärkeintä näissä puheluissa on ollut, että soittajaa on kuultu arvostavasti oman tilanteensa asiantuntijana ja hän on saanut jakaa kokemaansa. Suurin osa on kokenut pitkittyneen sairastamisen ja sen aiheuttaman epävarmuuden hyvinkin ahdistavana.

Palvelu avoinna vielä syksyn ajan

Syksyn edetessä toivomme, että keuhkosairaat ja heidän läheisensä sekä koronavirukseen sairastuneet ja koronasta huolestuneet rohkenisivat soittamaan ja kertomaan huolensa. Usein huoli pienenee, kun sen jakaa toisen kanssa. Maksuton palvelunumero 0800-390310 on avoinna arkisin klo 13–17.

keuhkohuoli.fi