muokattu: 23.2.2022

Kotihoito-ohjeet

Lievä tauti

Koronavirus aiheuttaa äkillisen hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla esimerkiksi kuume, nuha, yskä, hengenahdistus ja lihaskivut. Suurin osa koronavirukseen sairastuneista selviää lievillä oireilla ja sairastaa taudin kotona.

Potilaita voi ohjeistaa kuumeisen keuhkovirusinfektion kotihoitoon:


1. Juo tarpeeksi nestettä

Sairastaessa on tärkeää juoda riittävästi. Sen merkitys korostuu etenkin kuumeessa, sillä kuume aiheuttaa hikoilua ja siten ihminen menettää nesteitä. Liian vähäinen juominen kuivattaa kehoa ja tekee olon entistä nuutuneemmaksi ja kipeäksi.

Paljonko on riittävästi?

  • Normaalisti saamme puolet tarvitsemastamme nesteestä ruoasta. Terveenä vettä olisi hyvä juoda noin puolitoista litraa päivässä, mutta kuumeisena on juotava enemmän.
  • Karkean säännön mukaan jokaista kuumeastetta kohden tulisi juoda litran verran ylimääräistä nestettä päivässä. Eli jos kuumetta on 38 astetta, nesteitä tulisi nauttia vähintään 2,5 litraa ja jos kuume kipuaa 39 asteeseen, nesteitä tarvitaan jo 3,5 litraa.

Mitä pitäisi juoda?

  • Vesi käy hyvin, mutta jos hikoilee voimakkaasti, on hyvä juoda myös esimerkiksi vissyä, joka sisältää elektrolyyttejä. Elektrolyytit – kuten natrium, kalium ja magnesium – ovat mineraaleja, joita keho tarvitsee nestetasapainon säilyttämiseen.
  • Jos juo paljon kofeiinipitoisia juomia kuten kahvia ja kokista, niitä olisi hyvä kompensoida veden juomisella. Kahvit ja kokikset ovat lieviä diureetteja, eli ne poistavat kehosta nestettä.

Mistä tietää, onko juonut riittävästi?

  • Kannattaa juoda jo ennen kuin tulee jano. Kova janon tunne on merkki siitä, että keho on jo hieman kuiva.
  • Kuivumisen voi huomata myös vessassa. Jos virtsaa tulee vain vähän ja se on tumman väristä, silloin on juonut liian vähän.
  • Vaikka ruoka ei maistuisi, kannattaa silti yrittää syödä pieniä määriä ja juoda esimerkiksi mehukeittoa, josta saa energiaa ja kaloreita.

2. Nouse sängystä ja jaloittele

Akuutinkin taudin aikana on hyvä välillä nousta jaloittelemaan. Tärkeää on, että jaksaisi edes vähän jaloitella ja pumpata jalkojen lihaksia, jotta saa verenkierron käyntiin.

Kuumetaudit, joihin koronavirustautikin lukeutuu, sekä bakteeri-infektiot lisäävät verisuonitukoksen mahdollisuutta.

Osa suomalaisista kuuluu verisuonitukoksen riskiryhmään. Riskiä lisäävät esimerkiksi raskaus, ylipaino, yli 60 vuoden ikä, diabetes sekä aiempi verisuonitukos.

Tukosriskistä voi lukea lisää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin nettisivuilta tästä linkistä.

Jos olo sallii eikä kuumetta ole, pieni kävelylenkki ulkoilmassa tekee myös hyvää. Rappukäytävässä liikkuessaan kannattaa käyttää esimerkiksi kirurgista maskia, jotta ei altista muita talon asukkaita koronavirukselle. Taloyhtiöiden rappukäytävät eivät useimmiten ole kovin hyvin ilmastoituja.


3. Ota tarvittaessa parasetamolia ja puhalla pulloon

Kipua ja kuumetta voi helpottaa parasetamolilla, kuten Panadolilla ja Para-Tabsilla. Parasetamoli laskee kuumetta, mutta ei vaimenna tulehdusreaktiota kuten tulehduskipulääkkeet.

  • Tulehduskipulääkkeet, joita ovat esimerkiksi ibuprofeeni ja ketoprofeeni, saattavat ärsyttää suolistoa ja mahan limakalvoja. Parasetamoli ei tätä tee.
  • Kun parasetamolia käyttää sallitun määrän, sen haittavaikutukset ovat hyvin vähäiset. Maksimiannosta ei saa ylittää, koska isoina annoksina parasetamoli on maksalle vaarallinen.
  • Suurin suositeltu aikuisten vuorokausiannos on kolme grammaa. Lasten vastaava annos on pienempi ja lasketaan painon mukaan.

Tulehduskipulääkettäkin voi halutessaan käyttää oireiden hoitamiseen. Tärkeintä olisi muistaa, että ei käytä kahta eri tulehduskipulääkettä tai kahta eri parasetamolivalmistetta yhtä aikaa, sillä päivittäinen annos ylittyy helposti huomaamatta.

Koronaviruksen aiheuttamaan tautiin liittyy usein myös nuhaa, nenän tukkoisuutta ja yskää. Vuotavan ja tukkoisen nenän hoitoon voi käyttää huuhtelukannua. Siitä on hyötyä esimerkiksi ylähengitystieoireissa ja akuutissa nuhassa.

Jos keuhkoissa on limaa, joka ei lähde liikkeelle, apuna toimivat puolestaan pieni liikkuminen ja vesipulloon puhaltaminen. Pulloon puhaltaminen auttaa keuhkoputkia tyhjenemään limasta.

Yskänlääkkeistä ei välttämättä ole paljoakaan apua. Niitä on kahdenlaisia: yskää hillitseviä ja limaa irrottavia.

  • Yskää hillitseviin lääkkeisiin voi suhtautua harkiten, koska yskän tarkoituksena on juuri irrottaa limaa. Limaa irrottavat lääkkeet eivät puolestaan ole kovin tehokkaita. Vesipulloon puhaltaminen toimii paremmin.

Jos ihmiselle on määrätty lääkkeitä muihin sairauksiin, kuten astmaan tai sydän- verenkiertoelimistön vaivoihin, lääkkeitä on syytä käyttää normaalisti. Astmaatikko saattaa joutua hetkellisesti jopa lisäämään lääkeannoksiaan.

Tupakoinnin lopettaminen on suositeltavaa. Osalle sairastuneista tupakka ei maistu, joten se on erittäin otollinen hetki hankkiutua tupakasta eroon.


4. Jos oireet muuttuvat vakaviksi, hae heti apua

Jos vointi heikkenee selvästi, on syytä hakea apua.

Vakavia oireita ovat esimerkiksi

  • Hengitysvaikeudet
  • Voinnin selvä heikkeneminen
  • Voimakas turvotus jommassa kummassa jalassa. Turvotus voi olla merkki verisuonitukoksesta. Silloin pitää ottaa yhteyttä terveyskeskuksen päivystykseen tai hätätilanteessa soittaa hätänumeroon.

5. Kun toivut, lähde liikkeelle maltilla

Valtaviruksena jylläävän omikron-muunnoksen aiheuttama hengitystieinfektio paranee useimmiten viikon levolla, mutta toipuminen saattaa myös pitkittyä. Kun kuume on laskenut ja olo kohentunut, kannattaa liikkuminen aloittaa esimerkiksi arkiaskareilla tai kevyillä kävelylenkeillä. Kävelyillä kannattaa edetä ensin kertoja ja sitten matkaa lisäten. Vasta viimeisenä lisätään vauhtia ja intensiteettiä.

Kuten muihinkin virustauteihin, myös koronainfektioon on liittynyt jonkin verran sydänlihastulehduksia jälkitautina. Siksi raskaampi liikunta pitää aloittaa maltilla ja itseään kuulostellen.

Täysin oireettomia päiviä tulisi olla vähintään seitsemän ennen kuin lähtee asteittain lisäämään rasitustasoa. Heti ei kannata lähteä juoksemaan täysillä. Kuntoilijat voivat soveltaa rasitustason lisäämiseen esimerkiksi Terve urheilija-ohjelman päivitettyä ohjeistusta tästä linkistä.

Vointiaan tulee kuunnella, ja rasitustasoa lisätä vain, jos tuntee palautuneensa hyvin edellisestä kerrasta.

Voit lukea aiheesta lisää täällä.