muokattu: 17.1.2022

Turvallinen paluu liikkumaan koronataudin jälkeen

Tähän päivittyvään dokumenttiin on koottu yhteenvetoa tämän hetken kansainvälisistä suosituksista ja asiantuntijalausunnoista. Tässä dokumentissa ei oteta kantaa pitkäkestoisen koronataudin kuntoutukseen (ns. long covid). Jos oireisto pitkittyy, tutustu ohjeisiin täällä.

Oireilu taudin jälkeen on hyvin yksilöllistä, ja avainasemassa on kuntoutujan oma seuranta ja arvio voinnistaan. Myöskään yleistä arviota toipumisajasta ei voida antaa; tilannetta tulee seurata yksilöllisesti.

Yleistä:

  1. Oireista huolimatta totaalinen vuodelepo ei ole suositeltavaa. Aluksi jo kevyt liikuskelu ja kevyet arkiaskareet kotona riittää. Toipumisen alkuvaiheeseen löydät ohjeita esimerkiksi HUS:n sivustolta täältä.
  2. Fyysisen rasituksen lisäämisen tulee olla koronataudin jälkeen asteittaista ja tapahtua oireiden sallimissa rajoissa. Liian nopea palaaminen esimerkiksi fyysisesti raskaan liikuntaharrastuksen pariin voi lisätä koronatautiin liittyviä terveysriskejä, erityisesti sydänongelmia.
    • Rasitusta voi lisätä asteittain muutamien päivien välein, jos toipuminen etenee eikä uusia tai poikkeavia oireita ilmene. Aluksi on hyvä kokeilla viikon ajan hyvin kevyttä liikuskelua (kuten kävely tai arkiaskareet) tarkkaillen vointia.
    • Ensin lisätään vähitellen fyysisen aktiivisuuden kestoa, vasta myöhemmin kuormittavuutta (esim. kävelyllä; kertoja – matkaa – vauhtia).
    • Sairastetun koronataudin vakavuudesta riippuen urheilijoille suositellaan tarkempia kliinisiä selvittelyjä ennen fyysisesti vaativan lajin pariin paluuta. Lisätietoa urheilijoille Terve urheilija-sivustolta täällä.
  3. Ota aina huomioon kuntoutujan aiempi fyysinen kunto/lähtötaso sekä muut sairaudet ja rajoitteet.
  4. Toimintakyvyn eri osa-alueet on otettava huomioon kuntoutusta suunnitellessa.
  5. Ohjaa omaseurantaa. Tilanteen mukaan voi suositella esim. aktiviteetti- ja oirepäiväkirjaa. Siihen voi merkitä:
    • Fyysinen aktiivisuus, kesto ja kuormittavuus (esim. RPE)
    • Mahdolliset tuntemukset ja oireet, muutokset mielialassa. Huomio erityisesti onnistumisiin.
    • *Tilanteen mukaan voidaan suositella esim. sykkeen seurantaa omalla aktiivisuusmittarilla
  6. Ohjaa lopettamaan liikunta ja tarvittaessa hakeutumaan terveydenhuoltoon, jos ilmaantuu uusia poikkeavia oireita, esim:
    • lepo- tai rasitusrintakipuja
    • hengenahdistusta tai uusia rytmihäiriöitä esimerkiksi liikunnan aikana
  7. Voimakkaasti rasittavaa ja hengästyttävää liikuntaa tulee välttää, kunnes oireet ovat poistuneet.

Siirtyminen kohtuukuormitteiseen tai raskaaseen rasitustasoon – lääkärin arvio aiheellinen jos:

  • keuhko- tai sydänoireita (rintakipu, hengenahdistus, pyörrytys, sydämen tiheälyöntisyys)
  • tautimuoto ollut vakava tai vaatinut sairaalahoitoa

 

Arvio liikkumisen aloittamisen turvallisuudesta

 


Haluatko jättää palautetta tai kehitysehdotuksia?
Terveydenhuollon ammattilainen, voit antaa meille palautetta tai kehitysehdotuksia ohjeiden sisällöstä. Emme vastaa näihin palautteisiin henkilökohtaisesti vaan käytämme tietoja sivustomme kehittämisessä.