muokattu: 25.5.2020

Tupakoinnin lopettajalle

Luovu tupakasta – se on hyvä päätös!

 


Valmistaudu huolella tupakoinnin lopettamiseen.

Tupakointipäiväkirja on väline, jonka avulla pääset tutustumaan omiin tupakointitapoihisi.

Aloita päiväkirjan täyttäminen. Mieti milloin tupakoit, oliko tupakka silloin välttämätön vai oliko se vain tapa. Mieti, olisitko voinut jättää jopa tupakoimatta.

On tärkeä myös pohtia, mikä sinua motivoi lopettamaan.


Selvitä, kuinka riippuvainen olet nikotiinista.

Tee nikotiiniriippuvuustesti nuuskaajille

 

Tee nikotiiniriippuvuustesti tupakoiville

Tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa vieroitusoireita, joita voit tarvittaessa hoitaa nikotiinikorvaustuotteilla tai reseptilääkkeillä.

Lue lisää nikotiinikorvaustuotteiden ohjeiden mukaisesta käytöstä.


Mitä tupakointi sinulle merkitsee?

Ehkä huomasit päiväkirjaa täyttäessäsi, että tupakointi voi liittyä tiettyihin tilanteisiin, paikkoihin tai tunteisiin. Se voi olla myös tapa kuluttaa aikaa tai keino paeta ikäviä asioita.

Mieti, mitä hyviä ja huonoja puolia tupakoinnilla ja sen lopettamisella on sinulle. Käytä apunasi hyöty-haittaerittelyä.


Miten selviytyä riskitilanteista?

Kun lopetat tupakoinnin, eteesi saattaa tulla tilanteita, joissa mielesi tekee tupakkaa. Näitä riskitilanteita ja keinoja selviytyä niistä on hyvä pohtia etukäteen. Käytä apunasi riskitilanteiden kartoituslomaketta.

Jos retkahdat, lopeta tupakointi heti uudestaan. Muista päätöksesi, lopettaminen on edelleen mahdollista.

Tsemppiä savuttomuuden polulle!

Vertaistuella eroon tupakasta​​ -hankkeen tuottamat materiaalit ovat vapaasti hyödynnettävissäsi.

 

Raskaana olevalle ja perheelle

OmatAskeleet 

Sähköinen savuttomuuskoulutus OmatAskeleet on tarkoitettu tupakoivalle äidille ja perheelle, mutta myös terveydenhuollon ammattilaisille. Aineisto sisältää videoita, testejä ja tietoa tiiviissä muodossa.

Koulutus sisältää odotusaikana tupakoineen äidin tarinan ja kolme askelta kohti savutonta elämää. Kesto noin 10 minuuttia.